Muhammed - slik samtiden så ham

Sjokkerende møte med Muhammed.

Ateistene
Hedningsamfunnet

Publisert:

Historiker og Aftenposten-journalist Halvor Tjønn har nylig gitt ut boka "Muhammed - slik samtiden så ham".

Her følger flere avisskriverier om dette.

Arne Dvergsdal har 24. april en omtale av boka i Dagbladet. Utdrag:
"Historiker og Aftenposten-journalist Halvor Tjønn har gått til kildene. Han har hentet fram de eldste skriftlige overleveringer fra muslimske historikere om religionstifteren Muhammeds liv og virke, slik de ble nedtegnet i de første generasjonene etter Muhammeds død.

Det er, for den som ikke visste bedre, sjokkerende lesning om en brutal og hevngjerrig despot.

Det mørkeste kapittelet er massakreringen av jødene i Medina våren 627. Under oppsyn av Muhammed ble 800 menn halshogd. Kvinner og barn ble solgt som slaver. Etter nedslaktingen valgte Muhammed ut den vakre jødinnen Rayhana som sin andel av byttet, og innlemmet henne i haremet som konkubine.
En opprørende handling i våre øyne er også ekteskapet med 9-årige Aisha, en av profetens mange koner og slavinner. Noen kilder regner opp 12 hustruer og to slavinner. "

Men du må ikke komme her og komme her...

28. april 2011 kommer Thomas Kårvand, muslim med et innlegg i samme avis, vi siterer:

"I sin anmeldelse av boka sier Arne Dvergsdal at Halvor Tjønn har gått til kildene. Dette er feil. Disse tekstene er ikke en del av grunnlaget for hvordan islam skal forstås. Halvor Tjønns bok baserer seg på Ibn Ishaqs biografi om Muhammed. Hans verk tilhører sira-litteraturen og er ikke en av de tre kildene islam baserer seg på. islam baserer seg på følgende: Koranen, sunnah og hadith, altså ikke sira-litteraturen.

Sira-litteraturen er ikke en sikker kilde."

Neivel, men det er altså hadithene og Koranen og all den andre dritten (hups, beklager!)??

Halvor Tjønn svarer, fremdeles i Dagbladet, 29. april (og vi bringer hele innlegget):

"Thomas Kårvand hevder i Dagbladet torsdag at undertegnede har bygget på svake kilder i den nettopp publiserte boka «Muhammed — slik samtiden så ham».

Det er litt uklart ut fra innlegget på hvilket grunnlag Thomas Kårvand, som titulerer seg selv som muslim, argumenterer. Argumenterer han på grunnlag av religiøse dogmer, kan han i og for seg påstå hva som helst. I så fall blir debatt hensiktsløs. Ønsker derimot Thomas Kårvand å delta i en debatt fundert på et historiefaglig og vitenskapelig grunnlag, stiller saken seg annerledes. Da vil han måtte forholde seg til den vitenskapelige Muhammed forskningen som er blitt bedrevet i Vesten siden 1800-tallet.

I forordet til min bok er det gjort grundig rede for hvor denne forskningen står i dag. Det er stort sett enighet om at hadith-litteraturen — det vil si samlingen av hva islamstifteren Muhammed sa og gjorde — er systematisk upålitelig. Svært mange av hadith?ene — som altså Kårvand har tiltro til — skriver seg ikke fra Muhammeds tid, men er fabrikkert i ettertid. Noen pålitelig måte å skille falske hadith?er fra ekte, finnes ikke. Følgelig er det umulig å skrive en biografi over islamstifteren basert på hadith?er. Ingen vestlige historikere har da heller forsøkt å gjøre det. Samtlige vestlige historikere som har gitt seg i kast med Muhammed-skikkelsen, bygger på det samme kildematerialet som jeg bygger min bok på.

Jeg vil oppfordre Thomas Kårvand, før han fortsetter diskusjonen, til å lese min bok, og ikke minst forordet der dette drøftes inngående. Hva gjelder tro, står som sagt Thomas Kårvand helt fritt. Vil Kårvand tro at de muslimske historiefortellerne som levde i generasjonene like etter Muhammed, bevisst drev med løgn og fanteri for å sverte grunnleggeren av den religionen de selv var en del av, må han gjerne tro det.

Et slikt syn står imidlertid i motstrid til hva det store flertallet av islamforskere mener. Vil Kårvand bli med i den vitenskapelige debatten, må han legge dogmetroen til side."

Men, beklager pessimismen, religiøse mennesker vil ALDRI være istand til å debattere på et vitenskapelig saklig nivå, fordi de anser dogmene for å være den dypeste sannhet.

Som avslutning kan vi ta med at Ole Walberg kom med et innlegg 2. mai. Han bringer en del av Hedningsamfunnets poenger, men dessverre i en temmelig avsporende og nesten usaklig sammenheng akkurat her.

Uansett må man visst lese denne boka!
Vil også henvise til en artikkel som publiseres i det kommende bladet Holy Crap, evt her.

Siste nytt i Hjemme Vis flere

For innmelding i Ateistene

For innmelding i Ateistene

Religiøs polarisering blir større. Ateistene vil være et alternativ for den som ønsker en rasjonell tilnærming til verden.

Udirs nye læreplaner - Ateistenes innspill

Udirs nye læreplaner - Ateistenes innspill

Mål: En inkluderende, objektiv og faktabasert skole for framtidens voksne.

Omskjæring, igjen

Omskjæring, igjen

Vi har sendt følgende til SV og Venstre

Historien bak et påskestunt

Historien bak et påskestunt

Hva skal et nakent kors brukes til?

Mer om Ronnie Johansons nye bok

Fra Fritanke.no

Til Stortinget: Skam dere! La barnas kjønnsorgan være i fred!

Til Stortinget: Skam dere! La barnas kjønnsorgan være i fred!

Her er syv grunner til ikke å maltraktere underlivet til barn

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...