Tro er en forunderlig ting...

Italiensk forsker mener likkledet i Torino er en menneskeskapt relikvie.

Ateistene
Hedningsamfunnet

Publisert:

Sist oppdatert: 14.10.2009 kl 23:57

Likkledet i Torino har blitt reprodusert av en italiensk forsker som vil bevise at kledet ikke er ekte. Tøystykket av lin har avtrykk av en mannskropp som bærer preg av å ha blitt korsfestet, og karbondateringer i 1988 konkluderte med at kledet stammer fra mellom 1260 og 1390. Mange troende mener allikevel at likkledet stammer fra Jesu tid.

Forskningsprosjektet er støttet av en gruppe av italienske ateister og agnostikere. Garlaschelli sier han forventer at det vil bli stilt spørsmål ved forskningen hans.

– Hvis folk ikke tror på karbondateringer foretatt ved noen av verdens beste laboratorier, vil de neppe tro på meg heller, sier han, og viser til at mange troende selv etter karbondateringen i 1988 tror at kledet stammer fra Jesu tid.

Her leser du alt om denne saken.

Sånn sett kan han jo bare droppe hele prosjektet. Men for mennesker som søker viten mer enn blind tro, må vi jo bare be ham fortsette prosjektet.

Siste nytt i Vitenskap Vis flere

Mer om Ronnie Johansons nye bok

Fra Fritanke.no

Ny bok fra Ronnie Johanson

Ny bok fra Ronnie Johanson

Levi Fragell har omtalt Ronnie Johanson som "landets mest kunnskapsrike religionskritiker", og endelig kan vi få ta del i mer kunnskap fra den kanten, perfekt timing til påska!

Noas ark-saken på radio

Vårt styremedlem Paul Omar Lervåg møtte ordføreren til debatt.

Kaktus til Porsgrunn

Kaktus til Porsgrunn

Ordfører i Porsgrunn, Robin Martin Kåss, har klart den store blunderen med å promotere kreasjonisme i arbeidstiden

Snåsa-bråk

Snåsa-bråk

I forbindelse med premieren på filmen "Mannen fra Snåsa", møtte representanter fra Religionskritisk forlag opp for å prøve å balansere propagandaen.

Læstadianismen: En etterdønning av tvangskristningen

Læstadianismen: En etterdønning av tvangskristningen

I en artikkel i NRK forsøker Anne Dalheim å fremheve Læstadianismen som hovedfaktor for kristningen av samene. Ved dette undervurderer hun tvangskristning, og åpenbare overgrep begått av misjonærer på 1700-tallet