Hvorfor tror du på en gud? (Del 4)

Arkeologiske funn bekrefter min guds eksistens

Hvorfor tror du på en gud? (Del 4)

FOTO: Shiva

Arkeologi er en viktig vitenskap for å finne ut hva som skjedde før i tiden. Hvis vi bare hadde hatt gamle dokumenter å gå etter hadde vi ikke hatt like nøyaktige data over fortiden som vi har fått ved hjelp av arkeologiske utgravninger, og vi hadde ikke visst like mye om hvem vi er og hvor vi kommer fra. Man kan nesten si at arkeologien graver frem sannheten.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.10.2009 kl 23:11

Enkelte troende hevder at arkeologiske funn bekrefter deres guds eksistens. Det er en dristig påstand, men det er ikke sjelden det blir sagt. Dessverre for de troende tar de feil. Det finnes ikke ett eneste arkeologisk bevis for en eller flere guder, bare at menneskene har trodd på guder i lang, lang tid. Mormonere, kristne, muslimer, jøder, hinduer og buddhister verden over kommer med påstander om at arkeologiske funn bekrefter eksistensen av deres påstander om guder eller religiøse helter, men ingen av disse har noensinne blitt bekreftet.

Når man spør de troende hvilke bevis som faktisk er funnet av arkeologene blir de aller fleste stille, men enkelte kommer med argumenter. Enkelte jøder og kristne vil kanskje nevne Dødehavsrullene. Men disse rullene beviser ikke at det finnes noen gud. De ser ut som alle andre ruller på denne tiden; de er ord på et pergament og viser bare at mennesker på denne tiden kunne skrive. De innehar ingen overnaturlige egenskaper. De svever for eksempel ikke i løse luften eller gløder på et magisk vis. Et annet argument de religiøse da kan komme med er at tekstene innehar profetier som har blitt bekreftet. Men det fører ingensteds heller (del 36 vil ta for seg profetier).

Tingen er at hvis det faktisk hadde vært ett eneste funn som bekreftet, eller i det minste hintet i retning av, at det finnes en eller flere guder, så hadde dette funnet vært en verdenssensasjon og ikke en nyhet som forsvant over natten. Arkeologen som fant dette ville blitt verdenskjent. Men ingenting av dette har skjedd.

Likkledet i Torino er en favoritt blant de kristne som hevder at arkeologien bekrefter deres tro. Likkledet ble aldri gravd frem på arkeologisk vis, men det ble analysert ved arkeologiske metoder i moderne tid. Det man fant ut da (dessverre for de troende) er at likkledet ikke er eldre enn middelalderen. Kledet stammer fra den tiden da kirken gjorde alt den kunne for å tjene penger og det er ikke utenkelig at det hele er en forfalsking iscenesatt av kirken i middelalderen for å få pilegrimer til å valfarte til Torino. Pilegrimsferdene var en stor økonomi på denne tiden.

Selv om kledet hadde hatt Jesu navn på seg, hadde blitt datert til den tiden da Jesus levde og ble funnet bevart og urørt i en hule i fjellet, så hadde selv ikke dette vært et bevis for at den bibelske Jesus noensinne har eksistert og at vedkommende har vært eller er sønnen til en gitt gud. For hvis det var alt som skulle til så burde alle arkeologiske utgravninger i Egypt og de kolossale pyramidene som befinner seg der, være bevis nok for alle at faraoene var menneskeguder som styrte for flere tusen år siden. For historiene forteller jo at de var guder. Men ingen tror vel det?

Pyramidene og utgravninger i Egypt viser oss at mennesker styrte over mennesker som trodde at de som styrte var guder, og det er alt. Det samme kan man si for alle utgravningene i Hellas hvor man finner templer for Zevs. Det er ikke noe bevis for Zevs' eksistens, bare at folk har trodd iherdig på denne guden.

Shivas blogg finner du her.

(Gjengitt med tillatelse.)

Siste nytt i Meninger

Åpent brev til Laial Ayoub som svar på hennes påstand i Utrop i går om at rasisme mot muslimer er et voksende problem

Man er imponert...

Historieløs, men på hvilket nivå?

Kjære Erna, jeg liker deg egentlig veldig godt. Men nå har du bomma.

 
Godbiter fra Visjon Norge

Så lenge det finnes slike mennesker, er det behov for Hedningsamfunnet

Og har skrevet et motsvar.

Demokrati, rettssikkerhet og ytringsfrihet har ingenting med vitenskap å gjøre.

AnnonseAnnonse