Intervju med Walid al-Kubaisi

Klassekampen bragte et langt intervju med Walid al-Kubaisi i går. Det er vel verdt lesinga!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.02.2010 kl 02:00

- Ikke glem de sekulære

Venstresidas støtte til muslimer likner støtten de ga til autoritære regimer på 70-tallet, mener Walid al-Kubaisi.

Av Åse Brandvold (tekst) og Tom Henning Bratlie (foto)

(ase.brandvold@klassekampen.no
Fredag 12. februar, 2010
Gjengitt med tillatelse.)

Politisk agenda: Walid al-Kubaisi mener Tariq Ramadan har en politisk agenda for å islamisere Europa.

- Jeg pleier ikke å feire bursdagen min, men i år bestemte jeg meg for å feire.

Walid al-Kubaisi fyller år og har trukket i dress for anledningen. Han smiler som en sol i Klassekampens kantine.

- Jeg fikk nemlig en fantastisk bursdagsgave for et par uker siden. Det er en gave til alle, egentlig: Trond Ali Linstads muslimske manifest, som sto på trykk i Aftenposten, sier Al-Kubaisi triumferende og fortsetter:

- Her har jeg forsøkt i 20 år å prøve å få dere til å forstå at islam er knyttet til politikk, og at de to er vanskelig å skille. Jeg har sagt det gang på gang og har bare blitt uglesett. Men Linstad klarte dette med én artikkel. Jeg takker han inderlig for dette, sier al-Kubaisi.

Ramadans to tunger

Noe av det al-Kubaisi var så fornøyd med å få bekreftet i den norske konvertittens manifest, var at muslimer ikke skal ta til seg tanker og normer, fra stat eller andre, som ikke er forenlig med islam.

- Er det umulig å løsrive islam fra politikk?

- Islam er mangfoldig. Det jeg snakker om, er islamismen, den er uforenlig med demokrati, sier Al-Kubaisi.

Selv regner han seg som en sekulære muslim, som er inspirert av den åndelig orienterte sufiretningen innen islam. Det er ikke hele islam, men de islamistiske bevegelsene han vil sette på tiltalebenken. Ifølge al-Kubaisi er Tariq Ramadan, som Klassekampen intervjuet onsdag, en representant for denne bevegelsen. Al-Kubaisi tilhører dem som mener Ramadan taler med to tunger, en myk og velformulert i Vesten, og en rein islamistisk i det muslimske miljøet og i forstedene.

- Tariq Ramadan snakker med dere, og dere nikker. Han snakker med høyresida, og de nikker. Han snakker med Tony Blair, og han nikker. Han holder taler i forstedene, og de nikker. Alle er enige. Noe må være feil, sier al-Kubaisi.

Selv møtte han Ramadan under hans norgesbesøk som journalist for avisa Dag og Tid. Al-Kubaisi ga opp hele samtalen med mannen, og valgte å skrive en kommentar i stedet, som står på trykk i dagens utgave av Dag og Tid.

- Problemet med Ramadan er at du ikke finner the killing argument når du snakker med ham. Hans varemerke er at han snakker tvetydig. Integrering for ham er at muslimer beholder sin identitet, og at kvinner går med slør. Politikerne er fornøyd, fordi det letter byrden de føler de har med å få integreringen til å fungere. Men Ramadan mener at dersom integreringen kolliderer med et av islams prinsipper, så må muslimer si nei.

- Når jeg spør muslimer om hva som er viktigst av landets lover og islams prinsipper, sier de alltid at det ikke er noen problemstilling, da Koranen sier de skal forholde seg til lovene i det landet de kommer til.

- Hvor i Koranen står det? Følgende står i Koranen: «Så døm mellom dem ved det Gud har åpenbart og følg ikke deres forestillinger», og Profeten sier: Dersom du ser noe som ikke er i overensstemmelse med Guds lov, så må du endre det med din hånd, hvis du ikke kan med din hånd, må du gjøre det med din munn. Men hvis du bare gjør det med ditt hjerte, så er du svak i troen, sier al-Kubaisi.

Brorskapet

- Alle som prøver å hvitvaske de islamistiske bevegelsene, vil komme til kort. Den første er Bjørn Olav Utvik, sier Walid al-Kubaisi og leverer et spark til islamforskeren og spaltisten i Klassekampen, som vil bli intervjuet seinere i denne serien. Utvik hevder at Det muslimske brorskapet vil modernisere det egyptiske samfunnet.

- Han argumenterer med at de lever under et undertrykkende regime, og at de krever reformer og frie valg.

- Nei, det er ikke riktig. Vi har erfaring med dette fra Iran. Islamistene kjempet mot sjahen og venstresida støttet Khomeini. Men hva ble resultatet? Dagens regime er verre enn sjahens.

- Mener du at Ramadans politiske ideologi også er voldelig?

- Islamismens mål er å innføre sharia. Ramadan vil islamisere Europa. Osama bin Laden ville ha prøvd å gjøre det i løpet av ti år med vold. Men slike som Ramadan tenker annerledes. De er veldig tålmodige. Først vil de bygge det muslimske individet, så den muslimske familien, deretter det muslimske samfunnet. Den muslimske regjering vil komme automatisk når samfunnet er blitt islamisert. Det er Hassan al-Banna (Brorskapets grunnlegger, journ.anm.) som skrev dette, og Ramadan sier han er inspirert av al-Banna.

- De vil bruke demokratiske virkemidler til å oppnå sitt mål

- De tror ikke på demokratiet, men det demokratiske systemet gir dem mulighet til å komme til makten. Det er bare spill for galleriet.

- Kommunister har gjort det før dem. De tror ikke nødvendigvis så mye på demokratiet, men bruker demokratiet for å oppnå politisk makt.

- Ikke si kommunister. Si heller nazister som kom til makten ved demokratisk valg. Det er fascistiske trekk ved islamisme. Det er to viktige temaer de ikke har bestemt hvordan de skal håndtere. Det ene er kvinner. Det andre er minoriteter. Det finnes åtte millioner koptiske kristne i Egypt. Hvis Brorskapet overtar makten, hva vil skje med dem? Kopterne selv frykter dette.

- Brorskapet har to teologier: Én for muslimer i eksil og én for muslimer i muslimske land. Disse kalles «de svakes teologi» og «de sterkes teologi». Qaradawi (kjent islamsk lærd med forbindelser til Brorskapet, red.anm.) aksepterer at en kristen mann gifter seg med en muslimsk kvinne i Vesten, men kan dette gjelde muslimske kvinner i muslimske land? Nei, for der gjelder en annen teologi, sier al-Kubaisi.

- En utopi

- Hva er utsiktene for at Europa islamiseres, er ikke det veldig fjernt?

- Jeg tror ikke at islamister vil ta makten i Europa. Det er en utopi. Der islamister har lyktes med å overta makten i et land, har det allerede vært en muslimsk befolkning. Da Hannibal kom til Europa, klarte han å ta knekken på Roma. I det øyeblikket europeerne forsto at han faktisk ville beseire Roma, skjønte de at det var en kamp mellom øst og vest. Da skiftet de som kjempet med Hannibal, side. De hoppet over til romerne. Venstresida, som støtter islamistene i dag, kommer til å skifte side når de ser resultatet i løpet av 10-15 år.

- Nå snakker du som om det er krig.

- Det er en åndelig krig. Det er en konfrontasjon mellom humanismens verdier og en mørk bølge fra middelalderen. Det er en kamp mellom religion og fornuft.

- Går det an å kombinere religion og fornuft?

- Europa har klart det. Demokratiet har gitt religionen full frihet. Du kan dyrke hvilken Gud du vil, men du må bidra til samfunnet.

- Er det ikke farlig å snakke om dette som en krig?

- Dette er Europas historie. Vi har lov til å krige med ord og argumenter, så lenge vi har et demokrati som skaper rammer for antivold, sier al-Kubaisi.

- Spiller et spill

- I intervjuet Tariq Ramadan gjorde med Klassekampen, mente han at venstresida skulle snakke mer om klasse og politikk og mindre om religion.

- Det viser at han prøver på en slu måte å styre hva som skal diskuteres. Det er jo Tariq Ramadan som snakker om religion. Vi snakker om klasse og politikk. Men vi snakker også om religion som presenterer seg som politikk og truer samfunnet med verdier fra middelalderen, sier Walid al-Kubaisi.

Han savner at venstresida er talerør for folket.

- Før var det å være populist et honnørord. Venstresida satset på folket. Men på begynnelsen av 80-tallet valgte folket i Norge Willoch, i England valgte de Thatcher, i USA Reagan, og samtidig som dette skjedde, kom Khomeini til makten i Iran. Hva gjorde venstresida? De sa: Vi satset på folket, de ville ikke ha oss, vi kan ikke stole på dem, men vi kan stole på islamistene. Dermed allierte de seg med islamistene og ga dem sin støtte, fordi de vet at disse folkene er imot USA, sier al-Kubaisi, som mener venstresida har forandret seg til å bli imot nesten alt vanlige folk er for.

- Hva skal venstresida gjøre da?

- Venstresida må være venstreside. Hvorfor samarbeide med reaksjonære islamister, når dere kan samarbeide med sekulære muslimer, som er på venstresida? Jeg kan komme med mange navn. Men de opplever altfor ofte å få problemer hvis de stikker seg fram. Det ser ut som om venstresida foretrekker å samarbeide med islamistene.

- Usman Rana (samfunnsdebattant og tidligere leder for Muslimsk Studentsamfunn, red.anm.) sier ikke at han vil ha en islamsk stat. Han sier at han vil ha en liberal stat.

- Alle islamister sier at de vil ha en liberal stat.

- Skal vi ikke ta han på ordet da?

- Slike som Usman Rana er brikker i et spill. De vet ikke hvem de støtter, fordi de mangler kunnskap. Det er klart de viser seg som åpne, inkluderende og samfunnsengasjerte. De må være det. De spiller et spill, sier al-Kubaisi og viser blant annet til Rabita-moskeen i Oslo som ble opprettet av sympatisører av Brorskapet.

- Om jeg snakker med en muslim tilknyttet Rabita-moskeen som forteller meg at han vil ha en liberal stat, skal jeg si til ham at han lyver?

- Nei, men du kan spørre ham hvorfor de ikke er uavhengige. Hvorfor må de være tilknyttet denne ideologien? Vi vet at det er en ideologi som fører med seg en del bivirkninger. Kvinnene som går der, bruker hijab og forkaster feminisme. Alle som går dit, blir mer religiøse.

- La oss si at jeg gikk der og var blitt mer religiøs. Selv om jeg kunne være uenig i noe av det den bevegelsen står for, så ville jeg ikke forlatt den, fordi jeg fant såpass mye positivt der også. Hva ville du sagt til meg?

- Da ville jeg sagt at du høres ut som en venstreaktivist fra 70-tallet som er stolt over å ha hilst på Pol Pot. Du kan være en engel, en humanist, en antirasist, men du støttet en folkemorder.

Siste nytt i Hjemme

Lavmål fra NRK

Når NRK presenterer en quiz, forventer man seriøsitet, på alle nivå. Desto mer overraskende, at de bommer på samtlige nivå, både rene enkle fakta og litt mer komplekse saker.

Åpent brev til Laial Ayoub som svar på hennes påstand i Utrop i går om at rasisme mot muslimer er et voksende problem

Orkide og kaktus

Vi har delt ut ros og ris igjen.

 
Ronnie Johanson anmelder bok

Ateisten Bjørn Stærk har nylig kommet med ei bok - Å sette verden i brann - som det har vært litt blest om

En mor fortalte meg om en hendelse som skjedde på en barneskole på Østlandet tidligere i høst. Min første og andre tanke var at det som skjedde er en fillesak. Men etterhvert ble jeg mer og mer opprørt jo mer jeg tenkte på det.

Lars Gule vil ha religionsundervisningen ut av skolen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener slik undervisning bør være selvsagt.

AnnonseAnnonse