Hedningene vil ha KRT

Pressemelding fra HS

HEDNINGENE VIL HA KRT


Regjeringen ønsker folkets syn på KRLE-saken i den travle adventstiden. Hedningsamfunnet foreslår at faget endres til KRT:
Kritisk Tenkning.

5. januar utløper regjeringens frist for å avgi uttalelse til spørsmålet om religionenes
plass i grunnskolen. I 20 år har spørsmålet vært en het bokstavlek i skolepolitikken.
Sekulære krefter har slåss for å bryte kristendomsfagets monopolstilling i mer enn en
menneskealder. KRL (Kristendom og Livssyn) ble innført i 1997 til erstatning for faget
Kristendomskunnskap og det alternative faget Livssynskunnskap for avvikerne. I 2008
ble navnet RLE – Religion, Livssyn og Etikk, etter at Den europeiske
menneskerettsdomstolen i 2007 slo fast at faget strider mot menneskerettighetene.
”KRLE” var KRFs forhandlingsseier ved siste stortingsvalg, med krav om 55%
kristendom.


Fullstendig revisjon av KRL-faget

Den logiske konsekvens av Menneskerettskomiteens konklusjon er en fullstendig
revisjon av KRL-faget, var vurderingen til Norsk senter for menneskerettigheter.

Hedningsamfunnet slutter seg til dette.

Vårt verdensbilde har endret seg betydelig i de årene bokstavleken om livssyn har
pågått i norsk politikk. Smått om senn har kunnskap om menneskenes katastrofale
påvirkning av vårt globale miljø seget inn. Vi har begynt å ane virkningene av
fundamentalistisk religion på krig og fred over hele verden. Hvilken rolle skal skolen
ha for å hjelpe barna til å “tenke sjæl”?


Kritisk tenkning

Underkasting under religionene er ødeleggende for vår evne til å oppfatte virkeligheten,
og dermed til å fatte avgjørende og nødvendige beslutninger. Religionene retter blikket
mot paradis og dommedag, mot et søttitall jomfruer som skal friste til
selvmordsbombing. Kristendommen krever at vi skal be ”til enhver tid”, mens islam
krever at hodet skal ned og stompen opp fem ganger om dagen. En slik kroppsstilling
lærer oss ikke å stole på vår egen fornuft, eller kritisk tenkning.

Barna trenger å forstå religionene, hvordan de har oppstått og utviklet seg, hvordan de
brukes, hvilke konsekvenser de har for kvinners stilling, for homofiles undertrykkelse,
for menneskerettigheter. De må lære å oppsøke relevant kunnskap og kunne diskutere
dem. Derfor og slik har religionene en viktig plass i skolen.
Faget kritisk tenkning har altså relevans for alle andre fag. Det må inneholde og
diskutere hva vi faktisk vet og ikke vet, hva som er viktig og hvorfor.

 

Siste nytt i Barn/unge

Lavmål fra NRK

Lavmål fra NRK

Når NRK presenterer en quiz, forventer man seriøsitet, på alle nivå. Desto mer overraskende, at de bommer på samtlige nivå, både rene enkle fakta og litt mer komplekse saker.

Om tegneseriehelter og sensur

En mor fortalte meg om en hendelse som skjedde på en barneskole på Østlandet tidligere i høst. Min første og andre tanke var at det som skjedde er en fillesak. Men etterhvert ble jeg mer og mer opprørt jo mer jeg tenkte på det.

 

Mener KRLE bereder grunnen for svindlere

Lars Gule vil ha religionsundervisningen ut av skolen. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener slik undervisning bør være selvsagt.

Kaktus til JErna!

Kaktus til JErna!

Da har leder Morten Guldberg overlevert kaktus til stasministerens kontor!

 

Human-Etisk Forbund reagerer på Solbergs skolegudstjeneste-utspill

Human-Etisk Forbund reagerer på statsminister Erna Solbergs utspill om skolegudstjenester

Den katolske kirke rir igjen

Den katolske kirke rir igjen

Den katolske kirke legger til rette for for at overgrep mot barn skal kunne utføres og skjules ved at den krever at katolske prester skal leve i sølibat, samt at overgrep ikke skal meldes direkte til politiet, men til Vatikanet. Nå er det kommet avsløringer om at flere katolske menigheter i USA skal...

 
AnnonseAnnonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!